همه چیز درباره راه آهن پرسرعت
اصولاً به خطوطی که سرعت مجاز سیر ناوگان بر روی آن افزون بر 200 کیلومتر بر ساعت باشد، خطوط پُرسرعت اطلاق می شود گرچه در حال حاضر این سرعت هر روزه در حال افزایش است. عمر خطوط پُرسرعت اکنون از مرز 42 سال میگذرد. هر چند از افتتاح اولین خط در سال 1964 به نام شین کانسن (Shinkansen) تا فراگیر شدن آن در سال 1981 با عنوان TGV در فرانسه مدت نسبتاً طولانی طی شده ولی در حال حاضر توسعه این خطوط با سرعت جالب توجهی ادامه دارد. تنها در اروپا تا سال 2005 در مجموع 8996 کیلومتر از این خطوط مورد بهرهبرداری قرارگرفته است.با این که ژاپن به عنوان پیشرو این صنعت با رکورد 1400 میلیارد (نفر- کیلومتر) جابجایی مسافر تا سال 1996 رکورددار عملکرد قطارهای پُرسرعت بوده ولی وجود 600 دستگاه قطار با سرعت بیشتر از 250 کیلومتر در ساعت و افزون بر 470 دستگاه قطار تیلتینگ با سرعتی مابین 160 تا 250 کیلومتر در ساعت در اروپا نشان از عزم جدی قاره سبز در توسعه خطوط پُرسرعت خود دارد.راه آهن پرسرعت اصفهان-تهران به عنوان نخستین راه آهن پُرسرعت کشور توسط شرکت آرتین پویان در حال اجرا و بهره برداری است. هم اکنون شش ماه از زمان اجرای این پروژه که زمان اجرای آن چهار سال براورد شده می گذرد و امید این می رود با اجرای کامل و به موقع این پروژه، شاهد تحول شگرف در عرصه حمل و نقل کشور و اقتصاد منطقه باشیم.
برای مشاهده ی عکس در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک کنید